سخنرانی پروفسور علی اکبر جلالی رئیس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در موضوع "تاثیر هوش مصنوعی در مهندسی برق"

تاثیر هوش مصنوعی در مهندسی برق

روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403 بین ساعت 15 تا 17 در سی و دومین کنفرانس بین المللی برق ایران
هوش مصنوعی یک منبع و انرژی جدید برای تحول گسترده در حوزه مهندسی برق است. با نگاهی به سرعت تحول حاصل از فناوری‏های نوظهور در اغلب امور زندگی، قابل پیش بینی است که نقش هوش مصنوعی در مهندسی برق تنها افزودن یک درس به رشته مهندسی برق نیست، بلکه کاتالیزوری تاثیرگذار است که عصر جدیدی از کارایی، پایداری و نوآوری را در تمام گرایش‏های مرتبط با حوزه مهندسی برق بوجود خواهد آورد.
بنابراین، هوش مصنوعی مرزهای ممکن را در مهندسی برق دوباره تعریف می‌کند و چالش‌های پیچیده را به وظایف قابل مدیریت تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، تأثیر هوش مصنوعی بر مدیریت شبکه، شبیه به داشتن یک ابر رایانه است که بر هر جنبه‏ای از توزیع برق نظارت و بهینه سازی می‏کند، تقاضا را پیش‌بینی می‏کند تا با تغییرات عرضه سازگار شود و از قطع برق جلوگیری گردد. هوش مصنوعی الگوریتم های پیچیده الگوهای آب و هوا را تجزیه و تحلیل می کند، تامین انرژی از منابع مختلف تجدیدپذیر و غیر آن را پیش بینی می‏کند و ادغام آنها را بهینه می‏سازد و در نتیجه تامین انرژی پایدار و قابل اعتماد را تضمین می‏کند.
جایگاه هوش مصنوعی در مهندسی برق را باید یک تحول ساختاری دانست که می‏تواند بستر نوآوری، دقت در ساخت دستگاه‏ها، سیستم های الکتریکی، تغییر دروس و گرایش‏های مختلف این حوزه را بوجود آورد.
به همین منظور در این سخنرانی، بعضی از تجربیات انجام شده در جهان مورد توجه قرار می‏گیرد و توصیه ‏های کاربردی برای ایجاد تحول در مهندسی برق ایران تحت تاثیر هوش مصنوعی و سایر فناوری‏های نوظهور ارائه خواهد شد.