تاریخچه

فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است همه مؤلفه­ های جامعه امروزی از جمله فرایندهای یاددهی-یادگیری و ساختار نظام آموزشی را متحول ساخته و دستاوردهای نوینی همچون یادگیری الکترونیکی را به جامعه علمی عرضه نماید. با توسعه روزافزون این ابزارها، تغییر و تحول در عرصه آموزش و پژوهش نیز در حال پیشرفت است. یادگیری الکترونیکی با حذف زمان و مکان در این فرایندها، زمینه یادگیری بهتر در هر زمان و مکان و به صورت مداوم را برای همه دانشجویان و دانش­ پژوهان به ارمغان آورده است. مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز به عنوان نخستین مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی ایران از سال 1382، با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش خود را در راستای عرضه فرصت­ های آموزشی برابر و تجربه یادگیری باکیفیت متمرکز نمود. این مؤسسه هم ­اکنون در 19 رشته و گرایش و در سه حوزه فناوری اطلاعات، مدیریت و علوم مهندسی به بیش از 1500 دانشجو خدمات یادگیری الکترونیکی ارائه می­ دهد و تا کنون بیش از 1500 دانش ­آموخته از آن فارغ­ التحصیل شده ­اند. ریاست وقت مؤسسه، جناب آقای دکتر عباس بازرگان در راستای اهداف مهرالبرز پیشنهاد تأسیس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی را به‌ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ارایه دادند. در سال 1395، مجوز فعالیت این کرسی توسط یونسکو صادر گردید. این کرسی در تاریخ 1396/10/23 طی مراسمی با حضور اساتید، مدیران عرصه آموزش و یادگیری الکترونیکی، دبیر کل محترم کمیسیون ملی یونسکو (جناب آقای دکتر سعداله نصیری قیداری)، ریاست محترم هیأت امنای مهرالبرز (جناب آقای دکتر خرازی) و همچنین ریاست کرسی (جناب آقای دکتر علی اکبر جلالی) به طور رسمی افتتاح گردید. کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی برای اولین بار در ایران در یک نهاد دانشگاهی (مؤسسه آموزش عالی مهرالبرز) فعالیت خود را آغاز نمود.

ماموریت ها

    1. ترویج یادگیری الکترونیکی در کشور
    2. انتقال تجربیات موفق در حوزه های مختلف سیستم یادگیری الکترونیکی

برنامه ها

پژوهش:

  • تشکیل گروه­ پژوهشی یادگیری الکترونیکی
  • انجام پژوهش در زمینه گسترش آموزش و یادگیری الکترونیکی به سطوح مختلف جامعه
  • مطالعه پژوهش های انجام شده موفق در روندهای یادگیری الکترونیکی
  • انتشار حداقل یک مجله تخصصی و گاه نامه های غیر تخصصی در حوزه یادگیری الکترونیکی
  • مشارکت در کارگاه ها، سخنرانی ها و کنفرانس­های ملی و بین­المللی مرتبط
  • طراحی و برگزاری جایزه ملی یادگیری الکترونیکی

 

آموزش و ترویج

  • کمک به تشکیل گروه آموزشی یادگیری الکترونیکی
  • طراحی و برگزاری دوره­های یادگیری الکترونیکی در سطوح مختلف
  • فرهنگ­سازی در زمینه آموزش و یادگیری الکترونیکی برای یادگیری مستمر و مادام­العمر همگانی
  • شبکه سازی میان فعالان حوزه یادگیری الکترونیکی
  • کمک به ایجاد شبکه ای از فعالان یادگیری الکترونیکی
  • طراحی وب سایت کرسی یادگیری الکترونیکی و به­روزرسانی مستمر آن
  • کمک به راه­اندازی خبرگزاری یادگیری الکترونیکی
  • همکاری با انجمن­های ملی و بین­المللی یادگیری الکترونیکی
  • همکاری با یونسکو و کرسی‌های مرتبط آن در زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با یادگیری الکترونیکی

 

مشاوره و ممیزی

  • کمک به سیستم تدوین و تبیین استانداردهای حوزه آموزش و یادگیری الکترونیکی
  • همکاری با مراجع مرتبط با سنجش کیفیت محتوا، دوره های آموزشی و سیستم های یادگیری الکترونیکی با استفاده از شاخص­های جهانی
  • مشاوره در زمینه یادگیری الکترونیکی در حدود وظایف کرسی