1- استقبال همگانی از سیستمهای مدیریت یادگیری مبتنی بر رایانش ابری


با اینکه مدت زمان زیادی از ظهور نرم افزار به عنوان خدمت (SaaS) و سیستم مدیریت یادگیری مبتنی بر رایانش ابری نمی گذرد، اما این دو هم اکنون تکنولوژی های برترند.

مطالعه اخیر دلویت میگوید: SaaS نوعی از وابستگی و یکپارچگی را مخاطب قرار میدهد که بسیاری از سازمان ها با آن درگیرند. امروزه SaaS و علی الخصوص مدل مبتنی بر رایانش ابری، مدل های برتر در سیستم مدیریت یادگیری هستند.

2- تغییر در بودجه های یادگیری


تحلیل گران مؤید این مطلبند که سازمان ها در ابعاد مختلف به دلایل زیر شروع به افزایش بودجه آموزشی خود کرده و یا خواهند کرد:

  • پوشش دادن حیطه وسیع تری از برنامه های آموزشی
  • استخدام کارکنان بیشتر در بخش آموزش
  • یادگیرندگان بیشتر
  • تکنولوژی های جدید
  • بازیابی مهارت های نیروی کار

به گزارش گروه برندن هال، رهبران مقوله یادگیری، بودجه شرکت ها را با اهداف رشد و توسعه کسب و کار گره خواهند زد و بیشتر با مجریان رهبران مقوله یادگیری، بودجه شرکت ها را با اهداف رشد و توسعه شرکت گره خواهند زد تا استراتژی های یادگیری را در امتداد اهداف جدید تجاری قرار دهند.

در همین راستا برای جهت گیری اهداف دپارتمان یادگیری و توسعه این اولویت ها را پیش بینی کرده اند:

  1. اجرا و بهره وری بهبود یافته
  2. تبدیل دانش محض به خروجی موردنیاز و کاربردی کسب و کار
  3. آموزش و رشد کارکنان

یک نتیجه جالب این است که مطلوب ترین منفعت شغلی در طول سالیان بسیار، تعلیم و توسعه است.

3- میراث یکسان سیستم مدیریت یادگیری برای کاربران و مدیران


نتیجه یک نظرسنجی برندن هال در سال 2016 نشان میدهد تقریبأ نیمی از شرکت هایی که در این نظر سنجی حضور داشتند، به دلایل زیر در فکر تعویض سیستم مدیریت یادگیری خود هستند:

  • بهبود کارآزمودگی کاربران (87%)
  • بهبود کارآزمودگی مدیران (74%)

کری ویز، صاحب­نظر حوزه یادگیری الکترونیک با این موضوع موافق بوده و میگوید:

دیر زمانی نمی پاید که مدیری که عادت به استمداد برای تعیین روش راهبری خود دارد با مشکلات عدیده ای مواجه شود. من انتظار دارم مطلوب ها را ببینم – زمانی که یک مدیر، قابلیت ها یا روش های خاصی را که بارها مورد استفاده قرار گرفته برگزیند، زمان را هدر ندهد. همچنین به دنبال روش های سریع و میانبر بیشتری باشد. این روش ها برای یادگیرندگان نیز بسیار سودمند خواهند بود.

Connie و Malamed، دو تن از صاحبنظران مباحث یادگیری پیشنهاد میکنند که امسال سوالی متفاوت از خود بپرسیم: مردم از تجارب یادگیری خود چه میخواهند؟

کارایی و سرعت، مرتبط بودن، قابلیت استفاده. اینها میتوانند موضع گیری ها نسبت به موضوع یادگیری در سالی باشند که پیش رو داریم. چرا که سازمان های دوراندیش فروشنده خدمات یادگیری خواهان برآورده ساختن نیازهای محیط کاری شلوغ و به سرعت در حال تغییر خود هستند. به کارگیری بهترین ویژگی های خدمات و تولیدات محبوب مردم می تواند هوشمندانه ترین روش برای رسیدن به آن منظور باشد.

4- ظهور یادگیری انطباقی


تقاضا برای یک سیستم مدیریت یادگیری UX  بهتر، باعث ظهور یادگیری انطباقی شده است. ارزیابی تحلیل گران از این موضوع به شرح زیر است:

خلق سیستم های هوشمند که یاد میدهند، انطباق میدهند و پتانسیل عملکرد خودکار دارند نسبت به سیستم های ساده ای که دستورالعمل های از پیش تعیین شده را اجرا میکنند اولین میدان کارزار فروشندگان تکنولوژی، حداقل تا سال 2020، است.

یادگیری انطباقی عبارت است از شخصی کردن تجربه یادگیری. با استفاده از تکنیک های یادگیری انطباقی می توانیم زمانی را که یادگیرندگان صرف می کنند تا به افرادی متخصص تبدیل شوند کاهش دهیم. و نیز نیاز به مرور و پرداختن به آنچه که به تازگی آموخته اند را از بین میبرد. این ها اثرگذاری برنامه های ما را بهبود می بخشند زیرا یک یادگیرنده تنها بر آنچه دقیقأ مورد نیاز است تمرکز می کند. موفقیت آینده یادگیری انطباقی تنها در طرح ریزی تکنولوژیکی نیست، بلکه در طراحی محتوا نیز هست. محتوا میبایست در راستای اهداف یادگیری موجز و اصلاح شود. در این صورت می تواند به عنوان تنها چیزی که مورد نیاز یادگیرندگان است محسوب شود.

یادگیری انطباقی پروسه پیشنهاد خودکار محتوا به کاربران است که بر مبنای اطلاعات شخصی آنها، علایق بیان شده آنها، محتوایی که تمایل /عدم تمایل به اظهار نظر در مورد آن دارند، اطلاعات تقویمی آنها و آموزش اجباری- که معمولا از طریق صفحه ای شخصی تحت عنوان “دیوار” نمایش داده میشود – تنظیم میشود. محتوا می تواند یادگیری رسمی مانند ویدئوهای مایکروو یا محتوای غیر رسمی مانند پست ها، مقالات، بلاگ ها و نتایج تحقیقات باشد. این عقیده که محتوای کاربردی و واقعی می تواند به سرعت و فعالانه در خلال کارهای روزانه یادگیرندگان به آنها منتقل شود، به میزانی که بیش از حد و یا بی مصرف نبوده و به اندازه (از نظر حجم) باشد تا عملکرد را بهبود بخشد، ستودنی است. به دنبال بهبود بخشی در سال 2017 باشید.

5- یادگیری کوتاه مدت و نظیر به نظیر


نسل ایکس، روش زندگی و چگونگی یادگیری ما را تغییر داده است. یادگیری کوتاه مدت تنها یک روش است که تکنولوژی یادگیری با آن انطباق می یابد.

امروزه با وجود گوشی های هوشمند تلفن همراه، پهنای باند اینترنت، شبکه های اجتماعی و دوربین هایی که همه جا وجود دارند، یادگیری ما از طریق ویدئوها، به اشتراک گذاشتن محتوا و پیشنهادها انجام می شود. دنیای مدرن یادگیری مملو است از ویدئوهای تألیفی تخصصی، بلاگ های تخصصی، توئیت ها، پخش اینترنتی رویدادها و یک بازار رو به گسترش محتوای داخلی و خارجی. (برای حفظ سرعت) سیستم مدیریت یادگیری می بایست یک سیستم یادگیری واقعی بشود. همچنین محتوا می بایست موجزتر و مرتبط تر شود. یادگیری کوتاه مدت شعاری جدید است.

یادگیری کوتاه مدت محبوبیت چشمگیری پیدا کرده است (در سال 2017). ارائه کنندگان خدمات یادگیری از این قابلیت حمایت می کنند. مردم چیزی در حدود 90 تا 120 ثانیه ویدئو به عنوان آموزه های خود تولید می کنند. همچنین یادگیری نظیر به نظیر یا  P2Pنیز وجود دارد؛ به عنوان مثال در محتوای مشارکتی یادگیرندگان، تصاویر، ویدئوها، صوت ها ، اسناد و …

6- تجزیه و تحلیل


دروس بازاریابی به منظور افزایش مصرف محتوا به استفاده از هوش واطلاعات تحلیلی در خصوص نیازهای یادگیرندگان روی آورده تا محتوا با هدف گیری بهتری مستقیمأ به دست یادگیرنده ای که به آن نیاز دارد برسد. پس از این سازمان های آموزشی می توانند توسعه و ارتقا پیدا کرده و طرح های ابتکاری یادگیری را بر مبنای درک عمیقی از نیازهای یادگیرندگان اجرا کنند و می توانند به مطرح شدن خود کمک کنند و یادگیرندگان خود را به شکل مؤثرتری به کار گیرند.

7- xAPI


ظهور واسط برنامه های کاربردی ایکس xAPI این فرصت را به وجود آورد که بتوان تعریف کرد دقیقأ و به طور معنادارچه چیزهایی حاصل میشود. ما نیاز به حفظ استعداد هنری در L&D  داریم و به طراحی یک رویکرد گسترده انسان محور ادامه می دهیم. اما نکته های اطلاعات جدید xAPI  محور به ما این اجازه را می دهد که بیشتر شبیه به دانشمندانی کار کنیم که فرضیه ای را طرح ریزی کرده، آزمایش و سپس سنجش میکنند و به طور پیوسته در حال پیشرفت بهسازی هستند.

8- بازی سازی


در طول سه سال گذشته بازی سازی از گمنامی محض به شهرت و همه گیری رسید. خلاق ترین فروشندگان از پیشرفته ترین مدل های سال 2017 بازی سازی شامل مسابقات، پاداش ها و ارتباط داخلی مابین بازی های محتوایی و بازی سازی فراگیر سیستم مدیریت یادگیری استفاده می کنند. امسال برای دومین بار رغبت فزاینده ای در بازی سازی برای یادگیری را دیده ام. تفاوت در این است؛ یک تغییر جهت از این سوال که ” بازی سازی چیست؟” به “من چگونه می توانم به نحو مؤثری بازی سازی را اجرا کنم؟

9- یکپارچگی


سیستم مدیریت یادگیری یک راه حل ناقص و جزیره ای نیست. بلکه یک قسمت کامل از یک اکوسیستم وسیع تر در زمینه تکنولوژی تجارت است. این بدان معناست که به جای اینکه عرضه کننده سیستم مدیریت یادگیری مجموعه ای از عادات و سنت های در هم ادغام شده را در بازه های زمانی گوناگون بازسازی کند و هر سنت و عرف جدیدی را از نو وارد آن کند، مجموعه یکپارچه ساده تری را تدارک خواهد دید.

10- موبایل


 47%
سازمان ها در حال حاضر از دستگاه های موبایل برای نیازهای آموزش برخط (آنلاین) خود استفاده می کنند و این میزان در حال افزایش است. بسیاری از سیستم های مدیریت یادگیری، اشکالی از حدود موقعیت جغرافیایی (در تمام نقاط کره زمین) را ارائه می دهند که این امکان را فراهم میکند تا آموزش های برخط مرتبط به مخاطبان خود در هر نقطه دنیا ارائه دهند. به این صورت که سیستم مدیریت یادگیری به طور خودکار موقعیت جغرافیایی فرد یادگیرنده را شناسایی کرده و سپس دروس مناسب یا موادآموزشی را از طریق موبایل یا برخط ارسال می کند.

مترجم: سمانه امیرنکویی

منبع:

https://elearningindustry.com/11-learning-management-system-technology-trends-top-analysts-2017-preview