چرا یادگیری الکترونیکی باید به یادگیری دیجیتالی تبدیل شود؟

فناوری باعث ایجاد تغییرات فراوانی در شیوه جستجو، یادگیری، حفظ و استفاده از اطلاعات شده است. بر این اساس، الگوهای در حال تغییری در شکل، نوع،سبک و شکل محتوای دیجیتال ایجاد کرده است. به همین دلیل است  که بایستی از یادگیری الکترونیکی به یادگیری دیجیتالی برسیم. فناوری، یادگیری الکترونیکی را متحول نموده است که ما امروزه از آن با عنوان “یادگیری دیجیتالی” یاد می کنیم.

نوع و میزان فناوری ها، برنامه ها و ابزارها برای یادگیری الکترونیکی در طی پنج سال گذشته دو برابر شده است. همچنین روند رو به رشدی در توانمندی افراد برای اتخاذ رویکرد یادگیری خود مدیریت شده و مربی خود بودن دیده می شود. دلیل ایجاد این روند، ساده تر شدن این نوع یادگیری با توجه به تغییر و تحولات فناوری می باشد. حدود 82٪ تا 85٪ از مردم درگیر نوعی از یادگیری هستند که خودشان توانمندی های خود را توسعه می دهند، مهارت های جدیدی به دست می آورند، دانش خود را افزایش می دهند و همه آنها را به تنهایی، به سرعت و براساس نیازهای خودشان به راحتی مدیریت می کنند.

این مساله که امروزه یادگیرندگان توانمندتر شده اند، کاملا واضح است. آنها نیازها و ضعف های خود را می دانند و ابهام های کمتری در مورد مهارت ها، دانش و تخصصی که باید یاد بگیرند، دارند تا بتوانند راه خود را با توجه به  مسیر توسعه حرفه ای خود بپیمایند و به دنبال رشد حرفه ای و کسب برتری در برابر همسالان و همکارانشان باشند.

  صنعت یادگیری و توسعه آموزش از لحاظ اندازه بالغ بر 140 میلیارد دلار می باشد. که بیش از 300 میلیارد دلار از سهم بازار را در مورد تحصیلات دانشگاهی، توسعه حرفه ای و آموزش متوسطه در سطح جهان تصاحب خواهد کرد. با ظهور محتوا و ابزارهای دیجیتالی،تمامی این برنامه ها برای دستیابی به دیجیتالی شدن تجدید ساختار شده اند وکارکنان را برای یادگیری توانمند نموده است به نحوی که تاکنون این طور نبوده است.  

“یادگیری دیجیتال؛ آنچه آموزش الکترونیکی می بایست باشد”

اگر ما می دانیم که یادگیری دیجیتال نسخه جدید و بهبود یافته ی یادگیری الکترونیکی است چه مراحلی می تواند همواره ما را برای اطمینان از تولید محتوای دیجیتال مناسب مطمئن سازد؟

در اینجا هفت نکته برای شروع کار وجود دارد:

1.تمرکز بر نیازهای کسب و کار

قبل از اینکه شما فرآیند ایجاد یک طرح کلی برای برنامه ریزی توسعه محتوای دیجیتال خود را آغاز کنید، باید یک ارزیابی دقیق و کامل برای شناسایی نیازهای خاص کسب و کار خود برای ایجاد محتوای دیجیتال انجام دهید.

ارزیابی نیازمند اولین گام برای شناسایی حلقه ها، تناقضات و نقاط ضعف در حوزه دانش ، مهارت های تخصصی و اخلاق و رفتار حرفه ای است. توجه به موارد زیر به شما در راستای برداشتن این گام کمک خواهد نمود:

  • داشتن بینش از درک دانش و مهارت های مخاطبان خود
  • پیدا کردن نقاط ضعفی که باید از طریق یادگیری دیجیتالی مورد توجه قرار گیرند
  • درک کردن مخاطبین خود

هنگامی که نقاط مهم و اساسی یادگیری را شناسایی کردید، می توانید اهداف استراتژی یادگیری را ایجاد کنید و محتوای دیجیتالی هدفمند و مناسبی را ایجاد نمایید.

2. تسخیر ذهن و قلب مخاطبین

سعی کنید انگیزه قوی خود را به مخاطبان نشان دهید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای دیجیتالی شما از چالش های موجود در میان کسب و کار و همچنین افراد  پشتیبانی می کند. تنها راه الهام بخشیدن و جذب مخاطبان و به حداکثر رساندن تاثیر محتوای دیجیتالی، توجه نمودن و نشان دادن علاقه به مخاطبان می باشد.

اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان بندی شده (اهداف SMART) منابع یادگیری دیجیتالی را توصیف می کنند، سعی کنید این موارد را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. اهدافی که به خوبی تعریف شده اند، واضح و مختصر هستند، اندازه گیری شده اند و عمل گرایانه هستند، شور و اشتیاق را در مخاطبان ایجاد می کنند. این نیاز  تبدیل به انگیزه ای می شود که شور و اشتیاق می بخشد و به طور موثری فرآیند یادگیری را هدایت می کند.

3. یادگیری را آسان تر کنید

همانطور که اینترنت در اوایل دهه 1990 تاکنون تغییرات فراوانی را ایجاد نموده است، محیط یادگیری شرکت های بزرگ ما نیز بایستی به همین اندازه تغییر کنند.

بازآفرینی دیجیتالی محتوا به صورت تغییر پاراگراف های متنی طولانی و یکنواخت به آرایه های اطلاعاتی بصری و جذاب می باشد. این رویکرد به منظور حفظ و نگهداشت آسان تر اطلاعات، مفید خواهد بود. چهره دیجیتالی محتوا شامل عناصر بصری مانند تصاویر، فیلم ها و تصاویر گرافیکی است که به عنوان  جایگزینی مناسب برای متون قدیمی و خسته کننده می باشد.

“بهترین محتوای دیجیتال: کوتاه، متمرکز، بصری، مبتنی بر رسانه، در دسترس در زمان مورد نیاز “

4. محتوای دیجیتالی آموزشی را به شخصیت و ویژگی های مخاطبان خود پیوند دهید.

ماهیت و موضوع مطالب شما باید مرتبط با مخاطبان شما باشد. قبل از ورود به مرحله توسعه محتوا، در مورد شخصیت و ویژگی مخاطبان هدف خود تامل کنید. شناسایی دانش حرفه ای آنها، نقاط قوت اصلی، نقش های کاری، ویژگی های حرفه ای و همچنین نیازها، انتظارات و آرزوهای آنها به شما در برداشتن این گام کمک خواهد نمود. این ادراک به شما کمک می کند تا محتوایی مناسب با مخاطبان خود، ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که برنامه آموزشی محتوا را با تصاویر مناسب نشان می دهید و راهکارهایی را برای از بین بردن یکنواختی و جلوگیری از اضافه نمودن بار شناختی مخاطبین در نظر بگیرید. بار شناختی، نوعی خستگی ذهنی است و زمانی اتفاق می افتد که  تلاش می کنیم مفاهیم  زیادی را در یک تصویر به اشتراک بگذاریم. بار شناختی ذهن را خفه می کند، فرایند های شناختی را کاهش می دهد و باعث ایجاد بار اضافی می شود که بر حافظه و به یاد آوری تأثیر می گذارد.

5. استفاده از تکنیک های فاصله گذاری مناسب

تزریق دانش تنها بخشی از آموزش یا یادگیری است. شما می توانید انتخاب کنید که کل برنامه یادگیری را در یک قالب تکمیل کنید یا به صورتی که در حال حاضر رایج است، می توانید محتوا را در ذهن مخاطبان خود در یک سلسله محتوا  و در طی زمان پرورش دهید. به این تکنیک ( برنامه ریزی یادگیری در طی زمان)، تکنیک فاصله گذاری گویند.

استفاده از تکنیک های فاصله گذاری در استراتژی محتوا و گسترش گفتمان یادگیری در طول دوره یادگیری، حفظ اطلاعات و یادگیری بهتر را تضمین می کند. استراتژی یادگیری دیجیتالی که با استفاده از اصول اثرگذار فاصله گذاری ساخته شده است، تأثیر و ارزش مطالب شما را به شیوه های زیر افزایش می دهد؛ این اصول به شرح ذیل می باشند:

1. افزایش و حفظ توجه

2. بازیابی سریع تر و پیچیده تر

3. لزوم تغییر در متون پیشرفته تر

6.محتوا را از طریق داستان و داستان سرایی مرتبط نمایید.

در حین توسعه محتوا برای یادگیری دیجیتال، اطمینان حاصل کنید که آن را با مخاطبان هدف خود مرتبط نموده اید. محتوای شما باید به ذهن مخاطب تزریق شود و قادر به ایجاد یک اتصال متقابل بین شما و مخاطبان شما باشد؛ و بهترین راه برای ایجاد این اتصال به کارگیری روش داستانسرایی می باشد.

داستانها قدرت زیادی برای فعال کردن ارتباط دارند و مخاطبان را قادر می سازند تا با شما ارتباط برقرار کنند. داستانهایی که بخش بزرگی از گفتگوهای غیررسمی ما را تشکیل می دهند، راهکار مؤثری برای جذب مخاطبان و ایجاد فرایند شناختی آنهاست. فرایند شناختی اطلاعات موجب تحریک احساسات و پاسخ های رفتاری می شود و تأثیر زیادی بر مخاطبان شما ایجاد می کند.

7. محتوا را سرگرم کننده نمایید

از آنجا که ما در حال حاضرگزینه های زیادی برای یادگیری با استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن و یادگیری مبتنی بر بازی داریم، آیا زمان آن نیست که این تکنیک ها را در یادگیری سازمانی به کار بگیریم؟